Prepped and ready!?

Er du klar til 2019?

Sidder du allerede nu med vilde planer om et sundere januar – måske et sundere år, så læs med her – for jeg vil gerne gøre det lidt lettere at få startet det nye år med gode madvaner!

Jeg har NYDT julen og alle dens lækre småkager og andet julegodt og nu er det altså tid til at fjerne nissehuen og al dens hygge og få skruet den lidt mere fornuftige hat på igen. Ja altså… nisse-hygge-huen skal af til januar!

Det er der nok sådan ca. 80% af den danske befolkning der også tænker og derfor har jeg valgt at gøre denne januar ekstra særlig!

Jeg har nemlig en indre prepper og organisator som skriger på at blive brugt lidt igen. Desuden sidder der også en fritidskok derinde et sted og ryster på hovedet af de sidste par måneders minimale indtag af grøntsager.

For at bruge lidt af mine “kundskaber” og for at få lidt mere balance på grøntsagskontoen, så har jeg tænkt mig at gøre januar til måneden, hvor madplanen faktisk laves og følges! 

Puh ha! Tænker du måske, fordi der jo er længe til januar, men den er altså lige om hjørnet og før du ved af det, så sidder du måske med følelsen af, at du allerede er lidt bagud?

Slap af! Jeg har styr på det!

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at gøre god brug af min interesse for både mad og motion og jeg kunne også rigtig godt tænke mig at gøre det sammen med andre. Jovist, så skal min familie selvfølgelig spise det samme som jeg, men det kunne nu også være lidt sjovt at se, hvad andre siger til -og tænker om den mad jeg præsenterer.

Derfor tænker jeg, at alle der lyster skal kunne være med på denne måned med styr på madplanen!

The grand plan!

Jeg har tænkt mig at lave en ugentlig madplan og dertilhørende indkøbsliste og dele som indlæg her på bloggen hver fredag. På den måde har du weekenden til at få handlet og så er du altså bare klar til en ny uge!


Min madplan vil rumme ideer til aftensmaden, men jeg tænker også at dele nogle af mine yndlingsopskrifter til morgenmad og frokost på bloggen hen ad vejen. Du kan selvfølgelig sortere i madplanen som du vil, og har du lige lyst til noget særligt en dag, så skal der absolut også være plads til det!

Hvad skal vi ha’ at spise?

Jeg forsøger så vidt muligt at tænke over at få de rigtige fedtstoffer, proteiner og kulhydrater på bordet og der vil være en del opskrifter, som kan serveres uden kød, hvis man er til det.

Vi vil nemlig rigtig gerne skære ned for vores kødforbrug, så der kan være dage på madplanen, hvor der ikke er kød eller meget lidt i. Der er istedet tænkt proteiner i form af bønner, kikærter eller lignende.

Jeg skynder mig lige at sige, at jeg IKKE er uddannet ernæringsekspert, kostvejleder eller lignende, men jeg bruger sundhedsstyrelsens retningslinjer og min sunde fornuft, når jeg står i køkkenet.

Fisk er et meget debateret emne herhjemme, da manden min nægter at prøve noget fra havet. Han bliver fysisk dårlig når han er i “rum” med fiskelugte og er taget hjem fra arbejde flere gange, når der blev serveret paneret fisk!

Derfor vil der være opskrifter, hvor man kan vælge mellem sin proteinkilde (fisk eller andet protein) og hvis ikke lige jeg har formået at tænke “Fisk 2 gange om ugen” så må I bære over mig! Jeg sniger nemlig som regel fisk ind i frokosten og på sønnikes madpakke, så manden min ikke skal flytte hjemmefra 2 gange i ugen 😀

6 om dagen!

Herhjemme er der (ud over manden mins særhed overfor fisk) ingen kræsne paletter. Vi spiser alverdens grøntsager, bønner mv. og vi elsker at prøve nye smage.

Faktisk er det ikke usædvanligt, at turen i supermarkedet bliver brugt på at snuse efter nye frugter og grøntsager, som vi kan tage med hjem og kokkerere med. Særligt er det minibossen på knap 5 år som finder nogle gode sager ind imellem og det gir altså plads til nogle gode snakke i køkkenet om alt fra “jord til bord”, bæredygtighed, smagsnuancer og massevis af undren!

Vores aftensmad er altid børnevenlig, idet vi bruger krydderier, men uden at det bliver for stærkt eller lignende. Vi er også glade for retter, hvor ungerne kan se hvad det er de spiser og det gøres lettest ved at dele det op i små individuelle serveringer… I bund og grund – forskellige skåle med forskelligt fyld i.

Nybegynder i køkkenet?

Bare rolig! Mine opskrifter kræver hverken et Michelin køkkens udstyr eller kundskaber for at kunne laves, og jeg vil gøre mit bedste for at forklare opskrifterne, så de er nemme at forstå.

En lille quicky!

I en travl hverdag er jeg glad for mad der ikke tager dage at tilberede og derfor tager aftensmaden max 15-20 minutter at forberede og så skal det bare simre eller bage indtil det er færdigt. 

Vil du være med?

Hvis du synes det kunne være suuuuper dejligt med en færdiglavet børnevenlig madplan baseret på årstidens grønt, så skal du da være med i madklubben!

Du kan tilmelde din email på forsiden af bloggen og så vil du få besked, når der ligger et nyt indlæg fra mig!

Den første madplan vil ligge tilgængelig på bloggen d. 4/1-2019!

Hvis madplanen bliver et hit, så tænker jeg at forstætte ind i februar, men det kommer helt an på, om der kommer noget feed-back på januars madplaner. Så husk at give besked, hvis du synes madplanerne virker for jeres familie og kom gerne med forslag eller spørgsmål til opskrifterne!

2 comments / Add your comment below

Skriv et svar